This is a glowing text

lauantaina, marraskuuta 25, 2006

Kerintää ja muuta actionia

Koskahan täällä Röysynkulmalla tämä meno rauhoittuu? Viime viikolla kävivät koululaiset meillä vierailulla ja esittelin heille paimennukseen ja lampaiden käsittelyyn koirien kanssa liittyviä asioita. Hauskaa oli ja oppilaat olivat oikein sympaattisia ja mukavia.

Tänään lauantaina kävi Matin morsian kylässä pentujensa kanssa. Pennut olivat kylläkin vielä tässä vaiheessa masussa, mutta sen verran paksulta morsian näytti, että kyllä taittaa ihan mukava pentue olla tulossa. Otettiin valokuvia pariskunnasta ja pyöriteltiin vähän lampaitakin.

Lähipäivinä laitan pentuja sivuille tietoja myös Ettan astutussuunnitelmista. Uros on valittu ja itse ainakin olen tosi innostunut valinnasta sillä uskon, että tulossa on hyviä pentuja niin paimennukseen kuin mihin tahansa muuhunkin harrastukseen.

Kaiken tämän lisäksi olen urakoinut lampolassa ja kerinnyt lampaita aika joukon. Kyllä ne vaan näyttää hienoilta ja puolta pienemmiltä, kun pääsevät villoistaan eroon. Pitää yrittää napata joku kuva, jossain vaiheessa. En ole mikään kauhian nopea keritsijä, sillä minulla ei selkä kestä keritä lammasta niin, että se istuu. Kun keritsee lampaan niin, että se seisoo, menee auttamattomasti enempi aikaa. Sitten minusta on hienoa, kun lammas on keritty huolella, ja siksi värkkään niiden kanssa vähän enempi kuin ammattikeritsijät hommaan viitsivät uhrata. Eli kerintäaika minulla on noin 10 minuuttia per lammas. Jos rupean oikein huhkimaan menee 6 minuutissa, mutta enpä viitsi, kun mihinkäs mulla olis kiire ;) (tämän ajan olen ottanut viime vuonna. Pitänee muistaa tarkistaa mikä aika on tänä vuonna).